FREESTYLE FRISBEE

 

7. Freestyle

701 Hřiště

701.01 Povrch: Jakýkoli, nejlépe však upravený trávník. Povrch by měl

být rovný, bez překážek či děr, a poskytovat hráčům přiměřenou

bezpečnost. Velikost zhruba 35 x 35m pro každou skupinu. Je možné hrát

i v hale, pokud je výška stropu alespoň 6 m.

701.02 Diváci: Celé hřiště by mělo být odděleno od diváků čarami nebo

provazy, aby byla zajištěna bezpečnost diváků a soutěžících.

702 Vybavení

702.01 Disk: Jakýkoli disk schválený WFDF podle čl. 1 těchto pravidel.

Používá-li se více než 1 disku, nemusí být stejné ani podobné.

A. Výměna disku: stavbu disku nesmí hráč sám změnit jinak, než je

uvedeno v následující výjimce:

1. Aplikace lubrikantu: Hráč smí na disk použít silikon nebo jiný

lubrikant, aby se zmenšilo tření a zlepšil kontinuální setrvačný pohyb

disku.

702.02 Dresy: Nejsou povinné, ale doporučené.

702.03 Zvukové zařízení: Organizátor musí připravit zvukové zařízení

schopné přehrávat kazety s dostatečnou hlasitostí, aby hráči, rozhodčí i

diváci dobře slyšeli doprovodnou hudbu.

702.04 Pomůcky: Hráči mohou při vystoupení používat různé pomůcky,

pokud nejsou nebezpečné hráčům, rozhodčím ani divákům. Pokud nejsou

více než nevýznamnými součástmi vystoupení a pokud je schválí ředitel

turnaje.

A. Umělé nehty/ztvrzovače nehtů: Hráči smí používat na nehtech rukou i

nohou umělé nehty/ztvrzovače nehtů, aby se snížilo tření a zlepšil

kontinuální setrvačný pohyb disku. Umělé nehty nesmí být delší než

délka normálních nehtů. Jsou zakázány ostatní pomůcky, které snižují

tření, jako kytarová trsátka a pod.

703 Soutěž

703.01 Soutěž: Soutěž se skládá z činnosti skupiny hráčů, kteří společně

předvádí sestavu, která je hodnocena na základě presentace, obtížnosti a

provedení. Sestava je doprovázena hudbou a je složena ze série

kombinací mezi jednotlivými hráči.

A: Délka: 3 minuty v základních kolech a 4 minuty v semifinále a finále.

Výjimkou jsou skupiny 3 hráčů, kdy sestava trvá v základních kolech a

4minuty v semifinále a finále 5 minut.

B. Hudba: V základních kolech vybírá hudbu ředitel turnaje a používá se

jí v obou skupinách současně, zatímco v ve finále samotní soutěžící.

C. Rozhodování: Jsou schváleny dva systémy hodnocení. Bodovací

systém, který dává konkrétnější číselné hodnoty pro každou ze tří složek

hodnocení. Tento systém vyžaduje zkušené a dobře vyškolené rozhodčí.

V systému pořadníkovém se užívá stejných tří složek hodnocení, ale

rozhodčí mají za úkol seřadit jednotlivé sestavy až poté, co je všechny

shlédli. Oba systémy umožňují přijatelné hodnocení. Druhý systém může

využívat hráčů s jakkoli malými zkušenostmi a bez zvláštní přípravy.

703.02 Bodovací systém hodnocení: V tomto systému rozhodčí přidělují

každému ze tří hodnocených faktorů body. Každá sestava je hodnocena

na základě presentace, obtížnosti a provedení. Komise rozhodčích se

skládá z 9 rozhodčích, kteří jsou rozděleni do skupin po třech. Každé

skupině rozhodčích bude přidělen jeden faktor pro hodnocení a rozhodčí

nezávisle hodnotí sestavu z hlediska tohoto faktoru. Rozhodčí jsou

vybíráni z nesoutěžících závodníků. Skupina, která právě nesoutěží, může

být požádána, aby hodnotila soutěžící skupinu. Každé skupině je přidělen

hlavní rozhodčí, který po každé sestavě hodnocení shrne. Rozhodčí ze

skupiny udělí body soutěžícímu pouze v přiděleném faktoru. Jednotlivá

hodnocení ve skupině rozhodčích se sčítají a vzniká skóre faktoru. Poté se

sečtou skóre všech tří faktorů. Součet je konečný výsledek.

A. Způsob hodnocení: Hodnotí se na desetinu bodu.

B. Presentace: Tento faktor dále dělíme na umělecký dojem a pestrost.

1. Umělecký dojem: Hodnotí se v rozmezí 0,0 - 10,0 bodu v každé ze 6

podkategorií. Vypočtený průměr je skórem první ze složek presentace.

a) Spolupráce: Hodnotí délku času vystoupení a spolupráci v týmu.

Hodnotí se kvalita i četnost spolupráce.

b) Hudba: Hodnotí se vztah sestavy ke stylu a obsahu hudby. Rozhodčí

nesmí udělit skóre podle toho, jestli se jim hudba líbí nebo ne. Sestavy,

které jsou sladěny s důležitými pauzami v hudbě, svědčí o dobrém sladění

se stylem a obsahem hudby a jsou hodnoceny lépe než sestavy bez

takového sladění.

c) Spád: Hodnotí se spád sestavy, ve které by neměly být žádné nebo jen

krátké pauzy. Mělo by být zřetelné, že hráči stále vědí, co se právě děje a

kde by měli být. Chaos nebo zapomnětlivost je hodnocena negativně.

Také je třeba hodnotit spád jednotlivých hráčů.

d) Originalita: Vyšší hodnocení je za předvedení nových hodů, chycení,

kombinací, choreografií nebo obecnou kreativitu.

e) Forma: Hodnotí, do jaké míry je do sestavy zařazena pěkná nebo

úmyslná forma.

f) Celkový dojem: Hodnocení celé sestavy a úspěšnost uměleckého

dojmu nebo vytvoření emocionálního dojmu, o který sestava usilovala. Je

třeba pamatovat, že není třeba předvést optimistickou nebo veselou

sestavu k tomu, aby byla umělecky úspěšná.

2) Pestrost: Hodnotí se v rozmezí 0,0 - 5,0 bodu. Hodnocení odráží to,

jak dobře tým kombinuje různé druhy freestylu. Hlavním cílem je, aby se

výkon neopakoval. Sestava by měla obsahovat různorodé prvky,

rozhodně však nezáleží na jejich vyváženosti. Hodnocené prvky jsou:

a) Házení: Různé hody, různé typy uchopení nebo střídání rukou.

b) Chytání: Různé druhy a provedení chytů (ve stoji / ve výskoku, pravá

ruka - noha, levá ruka - noha …)

c) Práce s diskem: Rozličnost technik nebo způsobů (ovládací pohyby,

složité pohyby tělem, brushing, percussion, úpravy úhlu, obraty, pohyb

po nebo proti směru hodinových ručiček, levá - pravá ruka, rychlé nebo

pomalé provedení, použití nohou, loktů atd.).

d) Spolupráce: Podobně jako výše plus další prvky jako vzdálenost mezi

hráči.

3) Hodnocení: umělecký dojem 0,0-10,0 bodu v desetinách bodu,

různorodost 0–5b. Celkové hodnocení za jednoho rozhodčího je součtem

bodů obou složek presentace (0,0-15,0bodů).

C. Obtížnost: Sestava se hodnotí z hlediska obtížnosti. Hodnocení

obtížnosti by mělo brát v úvahu především riziko předváděného prvku.

Faktory, určující riziko, jsou:

a) Posloupnost: ohodnocení za obtížnost kombinace pohybů a zejména za

plynulost kombinování jednotlivých složek za sebou. Přerušení pohybu

nebo zaváhání se hodnotí méně než plynulé provedení.

b) Technická obtížnost: Hodnotí se, je-li k provedení zapotřebí velké

zručnosti s diskem, velké přesnosti nebo citlivého provedení.

c) Fyzická náročnost: Hodnotí se, je-li zapotřebí význačné kontroly

pohybů, ohebnosti nebo síly. Sem spadají i pohyby, kdy je hráč hlavou

dolů, ohnutý nebo jinak omezený v pohybu.

d) Délka kritického okamžiku: Rozhodčí by měl posoudit, je-li náročnost

zvýšena pomalým nebo zrychleným provedením. Příkladem je provedení

prvku naslepo.

e) Komplexnost a časování spolupráce: Pohyby prováděné více hráči než

jedním jsou obtížnější, než pokud je provádí jedna osoba.

2) Hodnocení: Obtížnost se hodnotí v 15sekundových blocích. Rozhodčí

hodnotí obtížnost každého 15 sekundového úseku zvlášť od 0,0 - 10,0

bodu. Rozhodčí hodnotí, o co se hráč pokusil, ne co úspěšně provedl.

Pokud se hráč pokusí o rozumný prvek a upustí disk, hodnotí se to, jako

by jej provedl. Pokud se však nepodaří více než málo z prvku, faktor

obtížnosti se snižuje.

Rozhodčí zapisují skóre jednotlivých 15sekundových úseků, které

odměřuje např. magnetofon. Skóre by mělo odrážet obtížné pohyby v

daném úseku i celkovou obtížnost,o kterou se hráč pokusil.

D. Provedení: Sestava se hodnotí z hlediska bezchybnosti provedení.

Rozhodčí zaznamenávají všechny chyby, kterých se hráči dopustí.

1) Kategorie chyb jsou:

a) Malé chyby: Malé chyby, které poznamenávají průběh sestavy, jako

např. nechtěný pohyb disku, špatné ovládání pohybů nebo přerušení

sestavy. Za každou malou chybu se odečítá 0,1 bodu.

b) Střední chyby: Např. upuštění disku, který hráč zachytí, aniž by musel

změnit nebo přerušit sestavu. Mohou tak být hodnocena i jiná zaváhání,

jako např. špatné ovládání pohybů nebo přerušení sestavy. Za každou

střední chybu se odečítá 0,2 bodu.

c) Velké chyby: Každé upuštění disku se hodnotí jako velká chyba. Je

možné i to, že nedojde k upuštění disku, avšak chyba znamená takové

ovlivnění sestavy, že je hodnocena jako velká. Upuštění, která jsou

kompenzována v sestavě tak, že nedojde k jejímu přerušení, mohou být

hodnocena jako střední nebo malé chyby. Za každou velkou chybu se

odečítá 0,3 bodu.

d) Nejtěžší chyby: Chyby, které silně naruší sestavu. Za každou nejtěžší

chybu se odečítá 0,5 bodu.

2) Zaznamenávání do tabulek: Každý rozhodčí sečte zaznamenané chyby

a odečte jejich body od 10,0.

703.03 Systém pořadníkový: Posuzují se stejné faktory jako v

předchozím systému, ale rozhodčí vždy hodnotí jen tu složku, která jim

byla určena. Jinak jsou pokyny pro rozhodčí shodná. Sestavu hodnotí tři

komise rozhodčích, z nichž každá hodnotí jeden faktor. Komise musí být

stejně velké a sestávat z nejméně 3 osob.

A. Způsob bodování: Každý rozhodčí sestaví pořadí sestav podle jeho

hodnocení kvality faktoru, který mu byl určen k hodnocení. Celkové

skóre je určeno souhrnem jednotlivých hodnocení; za 1. místo se dává 1

bod, za 2. místo 2 body atd. Poté se body sečtou a vítězem je tým s

nejnižším počtem bodů.

B. Při nerozhodném výsledku: Mají-li dva týmy stejný počet bodů, je

možné vítěze určit podle většího počtu prvních míst. Pokud ani to

nerozhodne, pokračuje se počtem druhých míst atd. Je-li vše nerozhodné,

rozhodne rozhoz.

704 Turnaj

704.01 Návrh organizace soutěže:

1) 25 a více týmů: Týmy se rozdělí na 2 různá hřiště, a tam pak do dalších

2 skupin.

2) 24 a méně týmů: Soutěž probíhá na 1 místě v 1, 2 nebo 3 skupinách.

3) Pořadí: Náhodně losem.

4) Nasazování: Soutěžící jsou rozmístěni do skupin podle jejich

odhadnutých schopností nebo žebříčku. Nejvýše nasazené týmy by měly

být rozmístěny do různých skupin.

5) Rozhodčí: V prvním kole dělají rozhodčí vybraní hráči ze skupin, které

zrovna nesoutěží, případně kvalifikovaní rozhodčí určení ředitelem

turnaje.

6) Postup: Počet postupujících týmů je dán celkovým počtem týmů. Do

finále obvykle postupuje 8 týmů. Pořadí sestav ve finále se určí losem.

B. Finále: Rozhodčí - hráči, kteří nepostoupili, případně kvalifikovaní

rozhodčí.